2 uke med praksis

Nå er 2 uke med praksis ferdig. Endelig helg igjen 😀 Tida går faktisk veldig fort her, så før jeg vet av det er jeg hjemme og klar for julefeiering. I allefall denne uken har vi vært på en klinikk, denne styres av staten og dermed gratis. Siden den er gratis må pasientene møte opp lenge før klinikken åpner for å stå i kø. Venterommene er overfylt av pasienter, men likevell er alle veldig tålmodige å venter på sin tur. Det er mange ulike avdelinger på klinikken, vaksinering av babyer, syke babyer, kontroll av gravide, family planning, turberkulose, hiv/aids, høyt blodtrykk/diabetes og generell sykdom. I løpet av uka har jeg vært på vaksinering av babyer, kontroll av gravide, family planning og turberkulose. Dagene er ikke stor mer effektive her på klinikken, og sykepleierne er ikke særlig hyggelige. Når en ny pasient kommer inn sier de ikke hei eller noe, det er bare alder og hvor de bor. Så de bruker iallefall ikke energien sin på småsnakk. I tillegg er ikke sykepleierene særlig hyggelig med oss, de skjønner ikke hvorfor vi skal være der. For her i afrika på sykepleien velger man om man vil jobbe på klinikk, sykehus eller hjemmetjenesten. Og da skal man ikke ha praksis på noen andre plasser enn det man velger. Fått hørt noen ganger denne uka «det er for travelt, kom deg ut», trodde de ønsket hjelp av oss, men neida. Heldigvis er det ikke alle som er sånn, noen er hyggelige å vil at vi skal være sammen med dem 😀 Men siden klinikken ligger i townshippen er det veldig få av pasientene som kan engelsk, så da foregår alt på afrikansk. Så har litt problemer med kommunikasjonen for å si det sånn. Vi har bare praksis på en plass i en uke, så er nye plasser hver uke. Neste uke er det sykehuset som står for tur. Gleder meg til det og satser på at det blir bedre og mer lærerrikt 🙂

Ellers var jo jeg så smart å ta en ny BCG vaksinasjon to måneder før jeg dro. Å den har jo selvfølgelig ikke grodd, men heller blitt infeksjon i. Så fikk antibiotika på klinikken som jeg skulle ta. Men skal ærlig inrømme at jeg er litt skeptisk til de tablettene, de var ikke forseglet. Men startet på første dose idag, så får bare vente i spenning å se om de virker.

Jeg, Åshild og Jannicke har vært også vært spreke å vært på joggetur 😉 Fant ut at vi må trene litt også siden vi spiser så mye her, ellers kommer jeg hjem som en feit julegris.

20120928-123451.jpg

20120928-123510.jpg

20120928-123533.jpg

20120928-123602.jpg

20120928-123958.jpg

20120928-131633.jpg

Legg igjen en kommentar

